ERHVERVSPSYKOLOGI
I dag anvendes teknikker og teori fra ISTDP også i erhvervspsykologisk arbejde, under navnet ”Intensiv Korttidsdynamisk Coaching”, her forkortet ISTDP-Coaching. Ligesom i en terapeutisk sammenhæng, har man her fokus på, hvordan følelsesmæssig sundhed er af afgørende betydning for både ledere og medarbejderes trivsel.
ISTDP-coaching
Udgangspunktet for anvendelsen af ISTDP i coaching er oftest arbejdet med ledere, men i praksis er metoden anvendelig for alle med en professionel rolle. Derfor vil der i det følgende blot refereres til ”klienten”. Coaching er som oftest et arbejde med sunde, velfungerende, hurtigt tænkende professionelle. Det kan derfor ofte være sparsomt med nye erkendelser for klienten, når der i coaching arbejdes fra et udelukkende rationelt og organisatorisk perspektiv. Til trods for at klienten kan analysere sin udfordring i sammenhængen, og tænke sig til en anden løsning, giver klienten ofte udtryk for uforklarlige forhindringer, der modarbejder denne rationelle adfærd. Sådanne blokeringer kan i et ISTDP-perspektiv forstås som uløste følelsesmæssige konflikter fra fortiden, der viser sig igen og igen i form af automatiserede reaktioner i bestemte sammenhænge, som på den ene eller anden måde ligner den situation, hvor adfærden blev grundlagt. Dette sker indtil vi bliver bevidste om de underliggende følelser og lærer at forholde os til dem. Det er derfor relevant for klienter at identificere og adressere ubevidste følelsesmæssige processer, der udgør forhindringer i en professionel kontekst. Ved at erkende disse processer og mærke følelserne og det indhold følelserne er knyttet til, kan klienten løsrive sig fra automatiseret adfærd, og agere mere hensigtsmæssigt ifht. konteksten og organisatoriske mål.
For at agere professionelt skal man både kunne være i kontakt med sine medarbejdere og med den organisatoriske virkelighed som den forekommer, samt på et personligt plan kunne rumme de usikkerheder, som eksisterer i relation til opgaveløsningen. Denne opgave kræver selvindsigt og følelsesmæssig afstemthed hos klienten.
Hvor andre former for coaching ofte fokuserer på specifik problemløsning, er fokus i ISTDP-coaching klientens følelsesmæssige håndtering af sin professionelle rolle, betragtet i sin organisatoriske kontekst. Som sådan arbejder man i ISTDP-coaching, i sin forståelse af klientens udfordringer, på to niveauer:
- Et systemisk-organisatorisk niveau, hvor klientens rolle definéres. Klientens personlige kompetencer, ønsker og autoritet må forstås i forhold til den aktuelle gruppedynamik, klienten indgår i – både hvad angår mandat og autoritet modtaget ovenfra, krav til håndtering af organisationens brand og image udefra, og ikke mindst den legitimitet han/hun modtager indefra fra medarbejdergruppen. Ud fra denne gruppedynamik afklares klientens professionelle rolle.
- Et intrapsykisk niveau, hvor de problemer klienten oplever analyseres ud fra de følelsesmæssige dynamikker der opstår i mødet mellem klienten som person og de krav, der bliver stillet til hende/ham.
På den måde integrerer man i ISTDP-coaching et personligt følelsesmæssigt arbejde med en forståelse af de organisatoriske problemfokuserede krav, der stilles til klienten.
Nedenfor finder du en liste over Selskabet for Intensiv Dynamisk Korttidsterapis erhvervspsykologiske medlemmer.
- Alle
- Sortér efter navn
- Sortér efter postnummer